voedingstips

Voel je beter met deze voedingstips – ook als het even tegen zit!

Voedingstips vind ik altijd leuk om te krijgen / te lezen. Als je mij een beetje kent, weet je dat ik de laatste tijd niet echt lekker in mijn vel zit. En je kent het waarschijnlijk wel: zit je niet lekker in je vel, dan is comfort food zo gepakt. Slechte suikers, minder goede vetten; het begin van een vicieuze cirkel is gemaakt. Wat we eten, heeft effect op hoe we denken en hoe we ons voelen. 

Voel je beter met deze zes makkelijke voedingstips – ook als het even tegen zit!


Tip 1: Eet goede vetten
Omega 3 speelt een heel belangrijke rol bij het goed laten werken van de hersenen. Deze vetten kunnen helpen bij een depressie. Omega 3 is heel goed en gezond als supplement bij te slikken, omdat we door onze dagelijkse voeding te weinig omega 3 binnen krijgen.

Tip 2: Gebruik meer tryptofaan
5-HTP (5-Hydroxy L-Tryptofaan) is een natuurlijk voorkomend aminozuur dat de voorloper is van de neurotransmitter serotonine. Serotonine staat bekend als het feel good stofje in je hersenen. Voedingsmiddelen die de serotonineproductie in je hersenen vergroten, zouden dan ook je humeur verbeteren.

Voeding: bananen, bonen, noten

Tip 3: Vitamine D
Vitamine ondersteunt de gezondheid van je botten, maar is ook erg belangrijk voor de aanmaak van tryptofaan en serotonine. Zoek dus de zon op als het even kan, of neem vitamine D als supplement.

Tip 4: Vitamine B
Lage levels vitamine B kan leiden tot depressieve gevoelens. Je kunt deze vitamine als supplement slikken, maar je kunt dit ook uit je voeding halen, door gezond en gevarieerd te eten.

Voeding: vlees, vis en eieren

Tip 5: Neem niet teveel suiker!
Ken je het gevoel dat je hebt na het eten van suiker? Eigenlijk voel je je nog slechter! De welbekende suikerdip. Die kun je nu net niet gebruiken. Af en toe suiker eten is niet erg, maar als je je al niet goed voelt, probeer je dan in te houden. Je denkt dat het je goed doet, en dat doet het ook even, maar daarna voel je je nog slechter.

Tip 6: Drink water
Water is de elixir van het even. Het is essentieel voor de triljoenen chemische reacties die ons energie geven gedurende de dag. Onvoldoende water drinken kan vermoeidheid en irritaties veroorzaken. Water is echt het allerbeste dat je kunt drinken om gehydrateerd te blijven.


Ook  ik grijp wel eens naar comfort food.

Toch merk ik dat wanneer ik me slecht voel en slecht ga eten, ik me nóg ellendiger voel. Het helpt echt om meer gezonde voeding binnen te krijgen, ook al heb ik daar op momenten helemaal geen zin in en hang ik het liefst met lekkers op de bank.

Wat wint het vaak bij jou, het gezonde of ongezonde voedsel?

XXX.

 

 

12 thoughts on “Voel je beter met deze voedingstips – ook als het even tegen zit!

  1. Goede tips! Supplementen die de neurotransmitters stimuleren vind ik ook erg interessant! Zou een leuk vervolg kunnen zijn? Je hebt zoveel L-Tyrosine voor je Dopamine…L-Theanine wat weer ontspannend werkt. Ik werd hier door geïnspireerd en heb vannacht zelf een blog geschreven, hahhaha!

  2. Ja, bij mij begint het vaak met moe en geen zin om te koken, dan nog moeier door het slechte eten eigenlijk.. Het is gewoon jammer dat je dan in zo’n negatieve spiraal komt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *