lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging: word en blijf fit door dagelijkse beweging

Iedereen weet waarschijnlijk wel dat lichaamsbeweging goed voor je is, maar weet je wel hoe goed het precies is? Lichaamsbeweging kan alles verbeteren, van een beter humeur tot een gezonder leven. Als je je beter wil voelen en meer energie wilt hebben, is actief bezig zijn van groots belang. 

De gezondheidsvoordelen van regelmatige lichaamsbeweging en fysiek bezig blijven zijn moeilijk te negeren. De voordelen van lichaamsbeweging zijn voor bijna iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd, geslacht of uithoudingsvermogen. Bekijk deze redenen hieronder waarom genoeg bewegen je leven kan verbeteren 🙂


Lichaamsbeweging houdt je gewicht op pijl

Genoeg bewegen kan gewichtstoename helpen voorkomen en kan ook helpen bij gewichtsverlies. Tijdens het sporten verbrandt je calorieën. Hoe intensiever je bezig bent, hoe meer calorieën je verbrandt.

Het is echt niet nodig om hele uren van de dag vrij te houden om de gezondheid op peil te houden of om gewicht te kunnen verliezen. Als je echt geen tijd hebt om te gaan sporten dan kun je ook gewoon fysiek bezig zijn, neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Het is al goed om elke dag een half uur achter elkaar te bewegen.

Lichaamsbeweging bestrijdt gezondheidsproblemen en ziekten

Maak jij je druk over hart- en vaatziekten? Het maakt niet uit wat je huidige gewicht is, actief bezig zijn verhoogt “goede” cholesterol en vermindert ongezonde triglyceriden (slechte cholesterol). Hierdoor kan het bloed gemakkelijker door het lichaam stromen en dat vermindert het risico op hart-en vaatziekten.

Lichaamsbeweging verbetert het humeur

Heb je een emotionele opkikker nodig? Misschien moet je wat stoom afblazen na een stressvolle dag. Een half uurtje in de sportschool bezig zijn of een stevige wandeling van 30 minuten maken kan hierbij helpen! Lichaamsbeweging stimuleert verschillende chemicaliën in de hersenen die de sporter gelukkiger maken en helpen ontspannen.

Lichaamsbeweging geeft energie

Raak je al buiten adem door de boodschappen te doen of als je bezig bent met het huishouden? Regelmatige lichamelijke activiteit kan de spierkracht verbeteren en het uithoudingsvermogen sterk vergroten. Wanneer je hart en longen efficiënter werken, heb je meer energie over om de gewone dagelijkse dingen te doen.

Lichaamsbeweging zorgt voor beter slapen

Heb je moeite om in slaap te vallen of heb je misschien moeite om in slaap te blijven? Regelmatig bewegen kan iemand helpen sneller in slaap vallen en helpt iemand ook dieper te slapen. Wat je alleen niet moet doen is vlak voor het slapen weer gaan sporten, anders is het mogelijk dat je teveel energie over hebt om in slaap te vallen.

Lichaamsbeweging kan leuk zijn

Lichaamsbeweging en fysiek bezig blijven zijn leuke wijzen om de tijd door te brengen. Het geeft je de kans om te ontspannen, te genieten van de buitenlucht of gewoon bezig zijn met iets wat je gelukkig maakt. Lichaamsbeweging kan mensen ook helpen om samen met de familie of vrienden iets te doen in een leuke, sociale omgeving. Ga de wandelpaden niet uit de weg of meldt je aan bij een voetbalteam. Zoek iets waarvan je kunt genieten en begin gewoon.


Laat de auto staan, neem vaker de trap, maak bewegen een uitdaging voor jezelf. Zo wordt en blijft het leuk!

XXX.

20 thoughts on “Lichaamsbeweging: word en blijf fit door dagelijkse beweging

  1. Huh, laat de fiets staan? En dan wandelen bedoel je? Ik fiets juist veel, omdat ik geen auto heb. Vroeegr deed ik heel fanatiek aan sport, vooral aan wedstrijdzwemmen. Ook mijn kinderen zijn echte sporters; van nature lijkt het. Ze willen altijd rennen, voetballen en bewegen. Heel fijn!

    1. Ooohhh foutje! Dank je wel dat je me erop wijst! Ik bedoel natuurlijk dat je de auto moet laten staan ;). Heerlijk dat je kids van nature graag willen bewegen!

  2. Je hebt helemaal gelijk! Alleen vind ik in deze tijd van het jaar wel lastiger om elke dag echt te bewegen. Ik pak wel altijd de trap en in de weekenden wandelen we regelmatig maar eigenlijk zou ik ook gewoon elke dag ’s avonds even een rondje moeten maken. Ook al was het gewoon even om mijn hoofd leeg te maken…

  3. Ik ben niet zo’n sportfanaat, maar vind het soms wel lekker om na een drukke (leer) dag te gaan sporten en zo mijn stoom af te blazen. Mag ik trouwens vragen met welke filters jij je (Instagram)foto’s mee bewerkt? X A

  4. Na jarenlang een sportieve levensstijl gehad te hebben, gevolgd door 5 jaar mama-zijn-zonder-sport is het dringend tijd me te herpakken en een post als deze heb ik nodig om me te motiveren…! Thanks!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *